פינת החי - תוכנית החוג
נווט למעלה
מס' שיעור
 
נושא השיעור
תתי נושאים ומושגים
ציוד ועזרים
תוצר
1.
היכרות
חשיפה לסוגי בעלי חיים שונים
אילו בעלי חיים יש בפינת החי
תנאים להחזקת בעלי חיים
זכויות בעלי חיים
בעלי חיים  מוגנים, בר
תמונות של בעלי חיים שונים- כל ילד בוחר בעל חיים אותו הוא אוהב או שהיא חיית המחמד שלו ומספר עליה.
בין התמונות יהיו תמונות של טורפים עליהם נשוחח שאי אפשר להחזיקם ומשם נגיע לבעלי החיים שיש בפינת החי
תמונה/ ציור של בעלי החיים הנבחר כתיבה עליו- מה הוא בשבילי.
 
יצירת אמנה- שמור על החי
כולל כללי התנהגות בפינת החי
2.
מיון בעלי חיים לפי סימנים חיצוניים- מחלקות
בעלי חוליות- יונקים, עופות, זוחלים, דגים ודו- חיים
חסרי חוליות- חרקים, עכבישים(תשומת לב למאפיינים חיצוניים)
תמונות בעלי חיים שונים
 
מיון התמונות עפ"י קטגוריות- עבודה בזוגות
 
לאחר מכן מבט בפינת החי ומיון בעלי החיים הנמצאים בפינה לפי הנלמד.
3.
מהי מחזוריות בטבע
תהליכים מחזוריים שונים
נביטה, אדם, עונות השנה, הפיכת הגולם לפרפר ועוד
 
*האם המחזוריות יכולה להמשיך כאשר אחד השלבים הופסק???
 
 
 
כרטיסיות עם המצבים השונים- כל קבוצה מקבלת מחזוריות אחרת כאשר אחד החלקים חסר אותו הם יצטרכו למצא מתוך מאגר תמונות וינמקו מדוע בחרו בהמשך זה
 
-תצפית בפינת החי- חיפוש אחר מחזורים שונים המתקיימים בפינת החי ומחוצה לה- חצר ביה"ס
(רבייה מכרסמים, מחזור החמצן באקווריום, צמיחת עצים- זרע, ביצה- ציפור)
פלקט המכיל את תהליכי המחזוריות השונים מעל קבוצה.
 
 
 
ציור בקבוצות של המחזורים הקיימים בפינת החי ומחוצה לה- חצר ביה"ס
 
4.
התפתחות בעלי חיים- חשיפה
מחזוריות
התפתחות
שלבים
 
סיפור- לקוף יש בעייה/ ג'וליה דונלדסון (התפתחות יונקים מול חרקים)
הקראת הסיפור תוך העלאת שאלות הקשורות למחזוריות- בדגש על התפתחות בעלי חיים
 
 
 
יצור דמיוני-
הילדים חושבים על צורת ההתפתחות שלו ומציירים את שלבי ההתפתחות השונים
5.
התפתחות חרקים- חיפושית, יתוש
גלגול
ההבדל בין גלגול לגדילה/ התפתחות
הזחל הרעב- התפתחות הפרפר
דרך התפתחות של חרקים- חיפושית  ויתוש
 
*הדגמה בפינת החי של רימות זבובים, זכוכית מגדלת
כתיבת ספרון עפ"י הזחל הרעב
בהתאמה להתפתחות של אחד מהחרקים הנלמדים או חרקים אחרים.
התלמידים יקבלו תמונות של כל אחד משלבי ההתפתחות 
6.
החיים בטבע
מכסה
מגורים של כל בעל חיים
כסות גוף
שיער, פרווה, עור, נוצות, קשקשים..
*ניסוי עם נוצות ומיים
חדר מחשבים
ספרי עיון
תצפית בפינת החי
כל ילד יבחר בעל חיים בפינת החי ויחקור במקורות מידע על בית הגידול שלו.
 
תצפית בבעל חיים- כסות גוף
 
7.
אברי חישה
 
חוש הראייה, חוש הריח, חוש השמיעה, חוש המישוש, חוש הטעם
חדר מחשבים, ספרייה
תצפית וניסויים בפינת החי
 
 
 
כל ילד בוחר בעל חיים בפינת החי- חקר בעזרת מקורות מידע על חושי בעל החיים אותו בחר
לימוד עמיתים במליאה
8.
אברי חישה- המשך
 
מצגת- מצעד החושים
חשיפה למקרים מיוחדים למשל חרגול שאיבר השמיעה הוא הרגליים
יצירת כתרים לבעלי חיים
"מלך השמיעה".... ועליהם מדביקים את בעלי החיים ששמיעתם חדה וכו'
9.
סיכום
התמקדות בבעל חיים אחד
בחירה של בעל חיים מפינת החי
כתיבת כל הדברים שלמד על אותו בעל חיים – מחלקה, כסות, מבנה גוף רבייה וכו' ומשלים את מה שחסר ממקורות מידע שונים.