צרכנות נבונה - הנחיות למורה
נווט למעלה
מורים יקרים, agala1.jpg
במסגרת תוכנית היעדים בחינוך הלשוני, פיתחו והפיקו במשרד החינוך יחידות הוראה המותאמות לשכבות הגיל השונות בחינוך היסודי.
אנחנו התמקדנו ביחידת ההוראה "צרכנות נבונה" המיועדת ומותאמת לתלמידי כיתה ה', ופיתחנו אותה כיחידה ללומד העצמאי המבצע את כל הפעילויות והלמידה ללא תיווך מורה נוכח, אלא בעזרת ההנחיות והכלים המתוקשבים המצורפים ביחידה.
 
לפירוט מטרות היחידה לחצו כאן.
חוברת צרכנות נבונה.png

 תיאורי האירוע, הפרסומות וכלי המחוון נלקחו מהחוברת של משרד החינוך.

הפרסומות והכרזות אינן אותנטיות כי מבחינה אתית וחוקית אין אפשרות להביא פרסומות אמיתיות.
החינוך הלשוני בבית הספר היסודי מכוון לטיפוח ילד אוריאני, כלומר ילד אשר ישתמש בשפה (בעל פה ובכתב) במגוון מצבים, למגוון מטרות - אישיות, חברתיות ותרבותיות.
החינוך לצרכנות נבונה מספק הזדמנות הקשרית הולמת ללימוד הטקסט הטיעוני - שכנועי.
כצרכנים נבונים, מתבקשים התלמידים להכיר את החוקים והתקנות המגנים על הצרכן מפני בעלי העסקים, ולהיות מודעים לאמצעים השונים שבעלי העסקים מפעילים על מנת למשוך את תשומת ליבם ולשכנעם לרכוש מוצרים או שירותים. הידע והמודעות יאפשרו לתלמידים להגן על זכויותיהם הצרכניות ולנקוט פעולות המעידות על אכפתיות ואזרחות טובה.

לשם כך, על התלמידים לגלות מידע סמוי ומידע חסר במודעות ובהצעות מצד בעלי העסקים, לקרוא פרסומות ולהקשיב ולצפות בתשדירי שירות, לדלות מידע ולהשוות אותו באריזות מוצרים ובעלונים. התלמידים ילמדו גם להביע עמדות מנומקות בכתב וינסו לשכנע בפניותיהם לרשויות השונות, לפי הצורך.
העיסוק בסוגיות מעולם הצרכנות נוגע לכל אחד מהתלמידים, ובהיותו חלק מחיי היום יום שלו הוא נושא משמעותי ביותר.

מה ביחידת הלימוד?
יחידת לימוד זו מורכבת ממספר פעילויות העוסקות במגוון מצבים הקשורים לבעלי עסקים, לצרכנים ולמה שביניהם: הגינות בפרסום, מבצעים, החזרת מוצרים ועוד.
חומרים נוספים ניתן למצוא באתרי האינטרנט של המועצה לצרכנות ושל האגף לחינוך יסודי של משרד החינוך.
הנושא והכלים בהם השתמשנו מזמנים התמקדות באופנות הכתובה ואף מצורפים מחוונים אשר יעזרו ויתמכו בילדים במשימות הכתיבה שלהם.
 
חלק מהכלים המתוקשבים הם כלים שיתופיים כדי שהילדים יוכלו לראות את תוצרי כתיבתם ויצירתם של חבריהם (linoit, כתיבה בפורום וכד').
 
זמן הפעילות ברצף - מתחילתה ועד סופה מוערך כשעתיים.
נשמח לשמוע הערות/הארות בעקבות התנסותם של תלמידיכם ביחידה המתוקשבת.
 
                                                                      בברכה,

אורלי משה בית ספר "שפרינצק" קרית-גת                       orly.mo@sisma.org.il