דפים - מרים אבוטבול
כניסה
כתובת: הגפן 5 ת.ד. 1, מיקוד 82024
טלפון : 08-6874601/2
פקס : 08-6874609
שעות קבלה: א' ג' 8:00-13:00 , 16:00-19:00 ב' ד' ה' 8:00-16:00
בית שאן מנהיגים
ביישוב שלי
 
מרים אבוטבול   תחכמוני​
מבוא
פעילות זו תעסוק בחקר המנהיגה היישובית בה בחרנו בבית הספר, מרים אבוטבול. מרים מחנכת ומנהלת דגולה המוערכת מאוד בקרב תושבי העיר, להם תרמה רבות בשנות פעילותה. לצורך עבודת החקר נזכה לארח את מרים בבית ספרנו ולראיינה אישית. מטרת הפעילות היא היכרות והעמקת הידע אודותיה, מתן כלים לחקר עבורכם, התלמידים, ובניית מאגר רחב ושיתופי.
הנחיות:
  1. קרא אודות המנהיג אותו אנו חוקרים.
  2. יחד נערוך שיח סביב המנהיג אותו אנו חוקרים.
  3. יש לאסוף תוכן כתוב/ תמונות/ סרטונים ממקורות המידע השונים (ספרים, עיתונים,ראיונות, אינטרנט וכו').
  4. הוסיפו את התוכן לרשימה המופיעה מטה.
  5. הוסיפו קישורים רלוונטים לספריית הקישורים.
  6. העלו תמונות לספריית התמונות שלמטה.
 
 

 איסוף מידע

 
קבצים מצורפים
  
  
התוכן שלי...
משוב המורה:
  

"קל לעשות מעשה אחד גדול, חד פעמי אבל...קשה יותר לעשות את המעשה הקטן היומיומי..."

כל מי שמכיר את המחנכת והמנהלת הדגולה מרים אבוטבול, יכול לומר בפה מלא שמשפט זה נכתב עליה, מרים, מחנכת ומנהלת מוערכת מאוד שמחיאות הכפיים לכבודה במסיבות הסיום של התיכון מספרות את סיפורה.

  

מרים נולדה במרוקו בעיר וואז'ן. למדה בבית ספר אליאנס ואח"כ בפנימייה דתית של חב"ד בטנג'יר.
בגיל 14 עלתה לארץ ולמדה בפנימייה דתית בירושלים.
לטבריה הגיעה בכיתה י"א וסיימה שם את לימודיה התיכוניים.
למדה לתואר ראשון בתנ"ך וספרות באוניברסיטת בר אילן ובאוניברסיטת תל אביב למדה תואר שני.

  

כבר בגיל צעיר מאוד ידעה את כל התפילות בעברית והדבר הקל עליה בלימוד ובהתאקלמות בארץ.
כילדה אהבה מאוד לקרוא ספרים, הייתה ילדה מאוד רצינית, חרוצה, אחראית וסייעה מאוד בגידול
אחיה הקטנים ובניקיון הבית הייתה יד ימינה של אמה.

  

תחביב ילדותה היה סריגה. אביה היה שוחט וחזן בבית הכנסת ולימד עברית, ואמה הייתה תופרת בבית.
מהם ינקה את האהבה והצורך העז ללמוד, להצליח ולהתקדם. למרות שהם עצמם לא למדו מספיק כילדים.
גם בתקופות הקשות דאגו ההורים שלא יחסר לה ולאחיה דבר, ושמו דגש על למידה והצלחה, ואכן, ראו ברכה בעמלם.

  

אחיה, שמהם למדה הרבה ורצתה לדמות להם ולהיות כמותם גם מבחינה אקדמאית ואינטלקטואלית
היו מוכשרים ומוצלחים מאוד.
אחד מהם קיבל פרס ביטחון ישראל, היה מהנדס אלקטרוניקה בעל תואר שני. אח שני למד כלכלה והיה מפקח מס.
אח שלישי למד תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן.
שלושתם נפטרו והשיחה עליהם הייתה קשה מאוד. למרים היה אח נוסף שלמד הנדסת בניין בטכניון ואחות נוספת.
ההורים שדחפו ללמוד ולהתקדם והאחים המוצלחים והמוכשרים היו הגורם המדרבן ללמידה והצלחה.
הם אלו שעיצבו את חייה ואישיותה.

  

מרים החלה את עבודתה כמורה ובמשך 10 שנים מילאה גם תפקידים נוספים ומגוונים במסגרת בית הספר.
כמנהלת (במשך 17 שנים) יישמה את משנתה החינוכית והאני המאמין שלה שאין לוותר לאף תלמיד.
במשך שנות עבודתה כמנהלת ליוותה את התלמידים מיומם הראשון בבית הספר ועד שסיימו בהצלחה את בחינות הבגרות שלהם.

  

מרים הכירה כל תלמיד ותלמידה בשמם הפרטי וידעה את מצבם האישי והמשפחתי.
כאחת שבאה ממשפחה ברוכת ילדים וקשת יום ידעה להסתכל לתלמידים ולהוריהם בגובה העיניים ומצד שני, הכירה וידעה מקרוב את הקשיים עימם הם צריכים להתמודד.
מרים האמינה שבכל ילד מצויה היכולת שאותה יש להוציא במיוחד לתלמידים בעלי הצרכים המיוחדים ולתלמידים שבאו ממשפחות מצוקה, כי מרים האמינה ב"היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה", והעניקה לתלמידים אלו את כל מה שנזקקו לו כדי להצליח בלימודים, ואכן ראתה ברכה בעמלה.

  

תלמידים רבים מהווים אנשי מפתח ובעלי השפעה במקצועות השונים בבית שאן ובארץ. כל ידיעה על תלמיד שזכה כמצטיין באוניברסיטה ובכל תחום אחר, ממלאת את ליבה גאווה ואמונה בצדקת דרכה.
מרים לא השתמשה בזכות ליום חופשי ונכחה בכל בחינות הבגרות שהתקיימו. פעמים רבות וויתרה על כנסים והשתלמויות מנהלים ואספות שונות רק כדי להיות עם התלמידים בזמן הבחינה.
מרים דאגה לתגבור לימודי לכל תלמיד שהתקשה ושהיה זקוק לסיוע פרטני.
ילד שנעדר מהלימודים או מהתגבורים לפני בחינת בגרות "זכה" ממנה לשיחת טלפון שאחריה התייצב מידית בבית הספר.
 מרים האמינה שאם ילד יקבל את העזרה הנדרשת, אז השמים הם הגבול עבורו !

  

מרים מספרת שבשנת 1987 היה לה תלמיד עם קשיי התנהגות ששובץ בכיתה פחות טובה וכל פעם שראה אותה ניגש אליה וביקש לעבור לכיתה טובה יותר, עד שבסופו של דבר נענתה לבקשתו בתנאי שישפר התנהגותו.

תלמיד זה הפך להיות קצין בכיר ומוערך בצה"ל.
ישנם עוד סיפורים ומקרים רבים של תלמידים שאובחנו כ"ילד חינוך מיוחד", ובזכות השפעתה והשקעתה הרבה של מרים בתלמידים אלו, הצליחו מאוד ועברו את בחינות הבגרות בהצלחה רבה !
מרים האמינה שצריך לתת לכל הילדים שוויון הזדמנויות כדי שיהיה להם בסיס להצלחה בחיים.

  

"אני מאמינה שאם רוצים שמשהו ייעשה כמו שצריך, צריך לדאוג שזה ייעשה ולא לסמוך שזה ייעשה לבד, תמיד בדקתי והקפדתי שהדברים ייעשו כמו שצריך ובאחריותי". כך מסכמת מרים את דבריה.
על כל זאת ועוד זכתה מרים בתעודות הוקרה מעריית בית שאן. אכן, מורה טובה-מורה לחיים. לחיים טובים יותר.
כיום מלווה מרים את בתי הספר בכל נושא הבגרויות מטעם הרשות המקומית ומתנדבת ב"יד שרה".
אבל התענוג הגדול הוא לפגוש בוגרים שפונים אליה ואומרים לה: אנחנו היום ...בזכותך !

 

 קישורים2

 
  
ערוך
  
הערות
 
  
וידאו של הראיון שנערך בבית הספר על ידי התלמידים עם מרים אבוטבול