דפים - PACT
נווט למעלה
כניסה
פאקט - (PACT)
Parents and Children Together
תכנית לקידום הגיל הרך לילדים יוצאי אתיופיה בראייה אינטגרטיבית מלידה עד גיל 12
 
 
אוכלוסיית יעד
כל הילדים יוצאי אתיופיה מלידה עד גיל 12, הורי הילדים יוצאי אתיופיה מגיל לידה עד גיל שש והקהילה האתיופית בעיר, אנשי מקצוע (חינוך, רווחה, בריאות) נותני שירותים, העובדים עם אוכלוסייה יוצאת אתיופיה, נציגי קהילה, עמותות הקהילה כשותפים בכל התהליך.
 
מטרות
לטפח ולממש את הפוטנציאל של הילד על רקע בחינה והערכה של כל קשרי חייו – ההתפתחותיים, המשפחתיים, הקהילתיים, החינוכיים והתרבותיים.
 
הסבר
השנים הראשונות בחייו של הילד הן תקופה מכרעת להתפתחותו, לכן חשוב לנקוט התערבות מוקדמת כבר בגיל הרך, המותאמת לצרכיו כפרט. מכאן ברור כי לאיכות העבודה החינוכית, למעורבות ההורים והמחנכים בתהליך החינוכי של הילד ולחוויות הרגשיות, החברתיות והקוגניטיביות המזדמנות לו יש השפעה מכרעת על התפתחותו הרגשית והחברתית, ועל התפתחות כישוריו והישגיו בלימודים. עובדה זו נכונה לכל ילד, אך היא מקבלת משנה תוקף, כאשר מדובר באוכלוסיית הילדים יוצאי אתיופיה, אשר מלבד הצרכים הכלליים שלהם, יש לקחת בחשבון את השונות התרבותית שלהם ושל הוריהם.
מכאן ברור כי, רק שותפות בין הילד וההורה ובין המערכת החינוכית – טיפולית – חברתית - קהילתית תאפשר לילד ולמשפחתו לפתח דרכי עבודה וכלים להתמודד בהצלחה עם האתגרים שהחיים בחברה המודרנית מציבים בפניהם.
 
עקרונות התכנית:
התאמה לצרכים – התכנית נבנתה כך שכל תכנית תתאים במידה המרבית לצרכים הייחודים של כל פרט (ילד/הורה) ושל כל קבוצה.
מעורבות הורים - להורים יועד מקום עיקרי בכל תכנית, כיוון שהתפישה המנחה אותה רואה בהם אחראים מרכזיים לתהליך החינוך של ילדיהם, ומתכוונת לחזק יכולות קיימות ולהקנות יכולות וכישורים חדשים.
ראייה מערכתית - התערבות מערכתית פירושה: לשלב ולתאם בין כל הגורמים הפועלים במערכת. פעולה זו תאפשר ליצור מערך שירותים ותכניות לילד בגיל הרך ולמשפחתו המבוסס על שותפות ברמה לאומית ומקומית של כלל המוסדות, הארגונים והקהילה.
העצמה קהילתית – התכנית תשאף לחזק את קהילת יוצאי אתיופיה במקום (כפרטים וכקבוצה), באופן שיוצר תהליך שיאפשר לקהילה להשתתף ולקחת אחריות מלאה על התהליך החינוכי של ילדיה.
גאווה תרבותית - התכניות תתבססנה על ערכי התרבות והמורשת של הקהילה האתיופית, ויתנו תשומת לב מיוחדת להבדלים תרבותיים כערך חיובי וכמקור ללמידה ולגאווה.
 
 
הצלחות והישגים
מיזםPACT לקידום הגיל הרך פועל זה שבע שנים בארץ. כיום התכנית פועלת ב - 14 ערים בארץ: באר שבע, קריית גת, קריית מלאכי, גדרה, רחובות, רמלה, לוד, בית שמש, חדרה, פרדס חנה – כרכור, עפולה, נתניה וקריית ים.
בעשר ערים התכנית פועלת למעלה משש שנים ונמצאת בשלב הטמעה ומיסוד, ביסוס השותפות והעמקתה. בשלושה יישובים היא בתחילת דרכה.
הדבקות בתפישה המערכתית כמודל עבודה מניבה תוצרים ותפוקות רבי ערך לאורך השנים בכל הרמות. הילדים מצמצמים פערים בכל המשתנים ההתפתחותיים, האישיים, הרגשיים, החברתיים והלימודיים, ואילו ההורים מראים מעורבות ואחריות רבה יותר בכל הנוגע לילדיהם. מעורבות זו באה לידי ביטוי בקשר עם המערכות החינוכיות ובטיפול בילדים. נוסף על כך, הקהילה צורכת שירותי פנאי, העשרה, תעסוקה והשכלה.
 
יעדים עתידיים
  • הרחבת השותפות והעמקתה היא יעד עיקרי בתפישה הארגונית ולכן אנו פועלים ליצור סינרגיה בין המענים השונים באמצעות איגום משאבי שותפים, תיאום ויצירת מענה משותף.
  • לבדוק את הצרכים הפרטניים של כל ילד במערך היישובי, כדי לתעל ולרבות במרב את המשאבים הקיימים ולתת מענה תואם – צורך.
  • לעבוד באופן מערכתית עם כל הגופים המעורבים במערכת החינוך הקדם-יסודי ביישוב, לאגם משאבים בדרך המאפשרת פריסה רחבה ומעמיקה של תכניות קידום מיומנויות למידה וצמצום פערים.
  • להעמיק ולהרחיב תכניות לאיתור ומניעה/קידום התפתחותי מגיל שנתיים בכל המסגרות היומיות.
  • להעמיק ולהתמקד בקידום הילדים גילאי שלוש במסגרת גני טרום-חובה בעיר.
  • לשלב את ההורים בפעילויות: הורים וילדים, העשרה בתחום הקהילה והנחיית הורים בנושא הורות ומשפחה.
  • להמריץ את המגמה של שילוב עולים בתעסוקה.
  • למקד מענים בהקניית השכלה להורים, מתוך התאמה לרמות ההשכלה: להשלים שמונה שנות לימוד, עשר ו-12.
 
שותפים לג'וינט
פדרציות: ניו יורק, קליוולנד, פאלם ביץ', דטרויט, פילדלפיה, אן ארבור, מיניאפוליס, וושינגטון, לוס;אנג'לס, בולטימור; משרד החינוך; משרד הרווחה; משרד הבריאות; קרן סקטא-רש"י; קרנות ותורמים מחו"ל; רשויות מקומיות; ארגונים וולונטריים מקומיים; נציגי קהילת יוצאי אתיופיה ביישובים.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מפעילויות פאקט
 
צילום: ורה עציון